Деепричастие в английском языке упражнения

Комплекс упражнений на отработку и закрепление «Participle «

Participle I, II (Действительное и страдательное причастие)

Упражнение 1.
Переведите на русский язык, обращая внимание на причастия настоящего времени.

1. The girl standing at the window is my sister.
2. Having been sent to the wrong address the letter didn’t rich him.
3. He sat in the arm-chair thinking.
4. She came up to us breathing heavily.
5. The hall was full of laughing people.
6. The singing girl was about fourteen.
7. Having read the book I gave it to Pete.
8. The large building being built in our street is a new school – house.
9. Having finished the experiment the students left the laboratory.
10. Being busy, he postponed his trip.
11. Having been written long ago, the manuscript was impossible to read.
12. Having been built of concrete, the house was always cold in winter.

Упражнение 2.
Раскройте скобки, употребив причастие настоящего времени в активной и пассивной форме.

1. (To impress) by the film, they kept silent.
2. (To lose) the book, the student couldn’t remember the topic.
3. He spent the whole day (to read) a book.
4. (To travel) around America for a month, she returned to England.
5. He watched Mike (to go) out of the door and (to cross) the street.
6. The question (to discuss) now is very important.
7. (To pack) in the beautiful box the flowers looked very lovely.
8. (To descent) the mountains, they heard a man calling for help.
9. (To reject) by everybody he became a monk.
10. (To show) the wrong direction, the travelers soon lost their way.

Упражнение 3.
Раскройте скобки , употребив Indefinite или Perfect Participle I. Переведите .

1. (To write) out all the words, I started to learn them.
2. (To buy) food, they left supermarket.
3. (to bark) dog doesn’t bite.
4. She entered the room (to smile).
5. (To drink) coffee she was talking to her friend.
6. (To find) the keys, we were able to open the door.
7. (To make) the report, Tom left the room.
8. (To see) her he raised his hat.
9. My task (to finish), I went to bed.
10. While (to learn) the pronunciation of the words we learned their meaning.

Упражнение 4.
Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие прошедшего времени.

1. He doesn’t like boiled milk.
2. I remember well his words said at the meeting.
3. We don’t like the book bought last week.
4. The stolen things were returned to the owner.
5. Asked about this event, he replied nothing.
6. The explanation given was not complete.
7. When burnt, coal produces heat.
8. The results received were of great importance for the further work.
9. When reconstructed the theatre looked more beautiful than before.
10. She showed us a list of the newly published books.

Упражнение 5.
Раскройте скобки, употребив причастие прошедшего времени. Переведите.

1. The letter (to write) by him was very long.
2. We are interested in the goods (to produce) by this factory.
3. She didn’t understand the word (to say) by him.
4. He didn’t see the things (to keep) in her box.
5. I don’t like the video (to buy) yesterday.
6. This is the house (to build) many years ago.
7. The question (to put) to the professor was important.
8. When (to offer) to work abroad, he refused.
9. The article on agriculture (to publish) in this magazine was written by Smith.
10. You can get the book (to recommend) by our teacher in the library.
11. When (to use) for building purposes, concrete is very important.
12. When (to complete) the new building will accommodate 3000 students.

Упражнения «Причастие I и II» (с ответами)

1. Напишите следующие глаголы в форме причастий.

Причастие I Перфектное причастие I Причастие II

2. Распределите следующие предложения по группам.

  1. The garden was full of children, laughing and shouting . (Сад был полон детей, смеющихся и кричащих.)
  2. Could you pick up the broken glass? (Ты не мог бы поднять разбитый стакан?)
  3. The woman sitting by the window stood up and left. (Женщина, сидевшая у окна, встала и ушла.)
  4. I walked between the shelves loaded with books. (Я прошел между полками, нагруженными книгами.)
  5. Be careful when crossing the road. (Будь осторожен, переходя дорогу.)
  6. Having driven 200 kilometers he decided to have a rest. (Проехав 200 км, он решил отдохнуть.)
  7. If invited , we will come. (Если нас пригласят, мы придем.)
  8. I felt much better having said the truth. (Мне стало гораздо лучше, когда я сказал правду.)
  9. He looked at me smiling . (Он взглянул на меня, улыбаясь.)
  10. She had her hair cut . (Она подстригла свои волосы.)
  11. Built by the best architect in town, the building was a masterpiece. (Построенное лучшим архитектором города, здание было шедевром.)
  12. Not having seen each other for ages, they had much to talk about. (Не видя друг друга вечность, им было много о чем поговорить.)

Перфектное причастие I :

3. Объедините два предложения в одно, используя причастие I.

Н-р: He was jumping down the stairs. He broke his leg. – He broke his leg jumping down the stairs. (Он сломал ногу, прыгая вниз по лестнице.)

  1. Tom was watching the film. He fell asleep.
  2. The pupils opened their textbooks. They looked for the answer.
  3. Julia was training to be a designer. She lived in Milan for 3 years.
  4. They are vegetarians. They don’t eat meat.
  5. Jane was tidying up her bedroom. She found some old letters.

4. Объедините два предложения в одно, используя перфектное причастие I.

Н-р: He handed in his test. He had written all the exercises. – Having written all the exercises, he handed in his test. (Написав все упражнения, он передал свою контрольную.)

  1. She went to her car and drove off. She had closed the door of the house.
  2. I sent him an SMS. I had tried phoning him many times.
  3. We moved to Florida. We had sold our cottage.
  4. His head was aching at night. He had studied all day.
  5. He knew all the goals by heart. He had seen that match several times.

Ответы:

Причастие I Перфектное причастие I Причастие II

work working having worked worked

read reading having read read

leave leaving having left left

go going having gone gone

laugh laughing having laughed laughed

Причастие I : 1 – 3 – 5 — 9

Перфектное причастие I : 6 – 8 — 12

Причастие II : 2 – 4 – 7 – 10 – 11

  1. Tom fell asleep watching the film. (Том уснул во время просмотра фильма.)
  2. The pupils opened their textbooks looking for the answer. (Ученики открыли учебники в поисках ответа.)
  3. Julia lived in Milan for 3 years training to be a designer. (Джулия жила в Милане 3 года, обучаясь на дизайнера.)
  4. Being vegetarians they don’t eat meat. (Будучи вегетарианцами, они не едят мясо.)
  5. Jane found some old letters tidying up her bedroom. (Джейн обнаружила старые письма, когда убиралась в своей спальне.)
  1. Having closed the door of the house she went to her car and drove off. (Закрыв дома дверь, она пошла к машине и уехала.)
  2. Having tried phoning him many times I sent him an SMS. (Попытавшись дозвониться до него несколько раз, я отправил ему СМС.)
  3. Having sold our cottage we moved to Florida. (Продав свой коттедж, мы переехали во Флориду.)
  4. Having studied all day his head was aching at night. (Прозанимавшись весь день, его голова болела ночью.)
  5. Having seen that match several times he knew all the goals by heart. (Посмотрев этот матч несколько раз, он знал все голы наизусть.)

Participle Present VS Participle Past. Упражнения (часть 2, уровень intermediate)

Продолжаем тему «Причастие в английском языке (для начинающих)». Упражнения на сравнение Participle Present и Participle Past из этого урока помогут начинающим применить на практике свои знания на причастие в функции определения. Упражнения даны по мере возрастания сложности.

Participle Present VS Participle Past

В этом уроке рассмотрим:

Виды причастия в английском языке

Причастие в английском языке бывает двух видов:

  1. причастие I — Participle I (имеет 4 формы — см. таблицу 1)
  2. причастие II — Paticiple II (имеет только одну форму — см. таблицу 2)

Participle I и Participle 2 (в функции определения)

Причастие II — Past Participle имеет только одну форму, которая соответствует 3-ей форме глагола. Оно соответствует страдательному причастию в русском языке.

Конструкция There is / There are с причастием

Итак, смотрите ПРИМЕРЫ.

Простая конструкция THERE IS:

  1. There is a cat on the bench. — На скамейке кот. (На скамейке сидит кот. Слово «сидит» так и хочется добавить, так как в русском языке «чего-то » не хватает.)

Конструкция THERE IS с причастием:

  1. There is a cat sitting on the bench. — На скамейке сидит кот. (Вот это — то что надо!)
  2. There is a cat sleeping on the bench. На скамейке спит кот. (Сразу понятно, что делает кот!)

Итак, представим простую схему конструкции There is (There are) c Participle (I, II):

Еще примеры с переводом, из которых видно, что в конструкции there is / are может употребляться не только одиночные причастия, но и причастные обороты (ing/ed clauses). И ничего сложного!

  1. Is there anybody waiting for me in the garden? — В саду меня кто-нибудь ждет?
  2. There were ducks swimming on the pond. — В пруду плавали утки.
  3. There was a red car parked near my house yesterday. — Вчера около моего дома была припаркована красная машина.

Действительное причастие настоящего времени (трудности перевода)

При переводе данного причастия с английского на русский язык следует иметь в виду, что в функции определения Present Participle выражает:

A. действие, одновременное с действием, выраженным глаголом-сказуемым.

  1. I am looking at the woman, sitting at the window. — Я смотрю на женщину, сидящую у окна.
  2. I was looking at the woman, sitting at the window. — Я смотрел на женщину, сидевшую* у окна (см.комм.)

B. действие, одновременное с моментом речи, независимо от времени, выраженным глаголом-сказуемым.

  1. The man, sitting at the window, came from St .Petersburg. — Человек, сидящий (сейчас) у окна, приехал из Санкт-Петербурга.

*КОММЕНТАРИЙ. Таким образом, название Present Participle (причастие настоящего времени) является чисто условным.

Упражнения на английское причастие (в функции определения)

Упражнение 1 (повторение). Образуйте Participle I или Participle II.

Упражнение 2. Выберите подходящий вариант.

Nessie

Have you ever heard of the Loch Ness Monster? Many people believe that there is a huge animal (living/lived) in Loch Ness in Scotland.

The animal is about 50 metres long (including/included ) its tail. Nobody knows anything about its (eating / eaten) habits. There are some photos of the animal (taking/ taken) by different people (visiting/ visited) the lake, but nobody can prove that they are real.

This animal (giving/ given) the nickname Nessie has been one of the greatest tourists attractions to the area for years. Expeditions (sent / sending) to Scotland tried very hard to find and catch Nessie. And so did individuals (looking/ looked) for the animal. But there has been no result yet.

Nessie is still a great mystery. Very few things (knowing/ known ) about Nessie are: it has a long and thin neck like a giraffe’s, its head is quite small and looks like a horse’s, its colour is dark yellow and its habitat is the deepest and the coldest part of the lake.

Упражнение 3. Образуйте Participle I или Par­ticiple II от глаголов в скобках.

  1. Why have you got that … (worry) expression on your face? Are you in trouble?
  2. The teacher was … (disappoint) with the test re­sults.
  3. Jack’s answer was … (disappoint).
  4. I went to the exhibition of French art last week and I was very much … (impress).
  5. We saw a lot of … (fascinate) paintings.
  6. I was so … (excite) that I couldn’t say a word.
  7. The trip to the mountains was so … (excite) — we enjoyed every minute of it.
  8. I’m … (bore) — I have nothing to do.
  9. The lecture was so … (bore) that a few listeners fell asleep.
  10. We liked the Room of Horrors but some of the tricks were rather … (frighten).
  11. It was raining so heavily that the little puppy got … (frighten) and hid under the bed.
  12. Little John’s questions were … (surprise).
  13. We were … (surprise) at the news.
  14. The boy … (translate) the story is the best pupil in our class.
  15. The girl … (wash) the window is my sister.
  16. … (do) his homework Tom looked through the win­dow several times.
  17. The work … (do) was very interesting.
  18. Everything … (write) on the blackboard is correct.
  19. … (write) the letter Olga thought about her sum­mer holidays.

Упражнение 4. Перепишите предложение, используя причастный оборот (или причастие) вместо придаточного предложения.

= The old castle built five hundreds ago belongs to the university. Старый замок, построенный 500 лет назад, принадлежит университету.

  1. The holidaymakers who were wearing light clothes walked along the beach.
  2. The lands that were discovered by Columbus were rich in gold.
  3. The children who were excited by the news shouted “Hoorah” three times.
  4. The hedges that divided the fields were getting yellow.
  5. The young lady who was standing at the door looked very attractive.
  6. The two banks which were connected by a bridge were high and looked dangerous.
  7. Betty Smith heard the noise of a child who was crying.
  8. He entered the yard and smelt something that was burning.

Упражнение 5. Translate into English.

  • situate – располагать
  • divide – разделять
  • connect – связывать
  • excite – возбуждать
  • cover (with/by) – покрывать
  • What do we call – Как мы называем людей
  1. Города, расположенные на побережье, часто являются портами.
  2. Поля, разделенные живыми изгородями, всегда выглядят очень привлекательно.
  3. Места, связанные с Шекспиром, находятся главным образом в Стратфорде-на-Эйвоне.
  4. Как мы называем людей, живущих в Шотландии и говорящих на шотландском диалекте?
  5. Дети, взволнованные цирковым представлением, решили стать акробатами.
  6. Есть ли в Британии местности, покрытые лесами?

Упражнение 6.Translate into English.

  1. Птица, сидящая на дереве, воробей.
  2. На дереве сидит воробей.
  3. Изгородь, разделяющая наши сады, старая.
  4. Ее нужно сломать. (must be)
  5. Спрятанное письмо нашли дети.
  6. Письмо, написанное мной, только что отправлено.
  7. Сломанные игрушки лежат в коробке.
  8. Эти игрушки сломали дети.
  9. Спящую собаку зовут Рекс.

Упражнение 7.Translate into English.

  1. Лицо, нарисованное на бумаге, похоже (look like) на тебя.
  2. Его не видели вчера в школе.
  3. Ему следует позвонить.
  4. Человек, сидящий в кресле, мой отец.
  5. Письмо было отправлено вчера.
  6. Мальчики, идущие в школу, мои друзья.
  7. Мальчики идут в школу.
  8. Человек, посланный тобой, только что пришел.
  9. Восхищенный пейзажем, я стоял на берегу озера.

Упражнение 8. Составьте предложения с словами из скобок и конструкцией There is (are) или There was (were).

Подведем итоги по теме «Participle Present VS Participle Past»:

1.В английском языке два причастия: Participle I (имеет 4 формы) и Participle II (имеет 1 форму). Они переводятся на русский язык по-разному. В этом уроке мы рассмотрели Present Participle и Past Participle в функции определения, что соответствует действительному и страдательному причастию в русском языке.

  1. a reading boy – читающий мальчик; действительное причастие Present Participle Active (причастие настоящего времени)
  2. a broken cup – разбитая чашка; страдательное (3 форма глагола) – Past Participle Passive (причастие прошедшего времени)

2. Обратите внимание, что Past Participle Passive также употребляется в конструкции пассивного залога.

a broken cup = a cup which is broken (чашка, которая разбита)
a torn dress = a dress which is torn (платье, которое порвано)

3. Present Participle Active соответствует глагольному времени The Present Continuous Tense .

a reading boy = a boy who is reading (мальчик, который читает)
flying birds = birds that are flying (птицы, которые летают)

4. Причастия, образованные от правильных глаголов при помощи окончаний ING/ED, иногда называют прилагательные на ING/ED .

Итак, я надеюсь, что мы немного разобрались с темой «Participle Present VS Participle Past» и теперь уже можно идти дальше.

ОТВЕТЫ

Для получения доступа, пожалуйста, оформите подписку «ОТВЕТЫ»


источники:

http://s-english.ru/uprazhneniya/u-participles

http://englishinn.ru/participle-uprazhneniya.html