Шестой час читать с ударениями на русском языке

Час ше­стой

И псал­мы: пса­лом 53:

Б оже, во имя Твое спа­си мя, и в си­ле Тво­ей су­ди ми. Бо­же, услы­ши мо­лит­ву мою, вну­ши гла­го­лы уст мо­их. Яко чуждии во­ста­ша на мя и креп­цыи взыс­ка­ша ду­шу мою, и не пред­ло­жи­ша Бо­га пред со­бою. Се бо Бог по­мо­га­ет ми, и Гос­подь За­ступ­ник ду­ши мо­ей. От­вра­тит злая вра­гом мо­им, ис­ти­ною Тво­ею по­тре­би их. Во­лею по­жру Те­бе, ис­по­вем­ся име­ни Тво­е­му, Гос­по­ди, яко бла­го, яко от вся­кия пе­ча­ли из­ба­вил мя еси, и на вра­ги моя воз­зре око мое.

Пса­лом 53

Б оже, име­нем Тво­им спа­си ме­ня и си­лою Тво­ею су­ди ме­ня. Бо­же, услышь мо­лит­ву мою, вник­ни в сло­ва уст мо­их. Ибо чу­жие вос­ста­ли на ме­ня, и силь­ные ис­ка­ли ду­шу мою, и не пред­ста­ви­ли Бо­га пред со­бою. Но вот, Бог по­мо­га­ет мне, и Гос­подь – за­ступ­ник ду­ши мо­ей. Об­ра­тит Он зло на вра­гов мо­их: ис­ти­ною Тво­ею ис­тре­би их. Я усерд­но при­не­су жерт­ву Те­бе, про­слав­лю имя Твоё, Гос­по­ди, ибо оно бла­го, ибо от вся­кой скор­би Ты из­ба­вил ме­ня, и на вра­гов мо­их смот­ре­ло око моё.

Пса­лом 54:

Вну­ши, Бо­же, мо­лит­ву мою и не пре­зри мо­ле­ния мо­е­го. Вон­ми ми и услы­ши мя: воз­скор­бех пе­ча­лию мо­ею и смя­тох­ся. От гла­са вра­жия и от сту­же­ния греш­ни­ча, яко укло­ни­ша на мя без­за­ко­ние и во гне­ве враж­до­ва­ху ми. Серд­це мое смя­те­ся во мне и бо­язнь смер­ти на­па­де на мя. Страх и тре­пет при­и­де на мя и по­к­ры мя тьма. И рех: кто даст ми кри­ле, яко го­лу­бине, и по­ле­щу, и по­чию? Се уда­лих­ся бе­гая и во­дво­рих­ся в пу­сты­ни. Ча­ях Бо­га, спа­са­ю­ща­го мя от ма­ло­ду­шия и от бу­ри. По­то­пи, Гос­по­ди, и раз­де­ли язы­ки их: яко ви­дех без­за­ко­ние и пре­ре­ка­ние во гра­де. Днем и но­щию обы­дет и по сте­нам eго. Без­за­ко­ние и труд по­сре­де eго и неправ­да. И не оску­де от стогн eго лих­ва и лесть. Яко аще бы враг по­но­сил ми, пре­тер­пел бых убо, и аще бы нена­ви­дяй мя на мя ве­ле­ре­че­вал, укрыл бых ся от него. Ты же, че­ло­ве­че рав­но­душне, вла­ды­ко мой и зна­е­мый мой, иже куп­но на­сла­ждал­ся еси со мною бра­шен, в до­му Бо­жии хо­ди­хом еди­но­мыш­ле­ни­ем. Да при­и­дет же смерть на ня, и да сни­дут во ад жи­ви, яко лу­кав­ство в жи­ли­щах их, по­сре­де их. Аз к Бо­гу воз­звах, и Гос­подь услы­ша мя. Ве­чер и за­ут­ра, и по­лу­дне по­вем, и воз­ве­щу, и услы­шит глас мой. Из­ба­вит ми­ром ду­шу мою от при­бли­жа­ю­щих­ся мне, яко во мно­зе бя­ху со мною. Услы­шит Бог и сми­рит я, Сый преж­де век. Несть бо им из­ме­не­ния, яко не убо­я­ша­ся Бо­га. Про­ст­ре ру­ку свою на воз­да­я­ние, осквер­ни­ша за­вет Его. Раз­де­ли­ша­ся от гне­ва ли­ца Его, и при­бли­жи­ша­ся серд­ца их, умяк­ну­ша сло­ве­са их па­че елеа, и та суть стре­лы. Воз­вер­зи на Гос­по­да пе­чаль твою, и Той тя пре­пи­та­ет, не даст в век мол­вы пра­вед­ни­ку. Ты же, Бо­же, низ­ве­де­ши их во сту­де­нец ис­тле­ния, му­жие кро­вей и льсти не пре­по­ло­вят дней сво­их. Аз же, Гос­по­ди, упо­ваю на Тя.

Пса­лом 54

Услышь, Бо­же, мо­лит­ву мою и не пре­зри мо­ле­ния мо­е­го, внем­ли мне и услышь ме­ня. Опе­ча­лил­ся я в го­ре­сти мо­ей и сму­тил­ся от го­ло­са вра­га и от при­тес­не­ния греш­ни­ка, ибо воз­ве­ли на ме­ня без­за­ко­ние и во гне­ве враж­до­ва­ли про­тив ме­ня. Встре­во­жи­лось серд­це моё во мне, и бо­язнь смер­ти на­па­ла на ме­ня, страх и тре­пет на­шли на ме­ня, и по­кры­ла ме­ня тьма. И я ска­зал: “Кто даст мне кры­лья, как у го­лу­бя, и я по­ле­чу и упо­ко­юсь?” Вот, я уда­лил­ся в из­гна­ние и во­дво­рил­ся в пу­стыне. Ожи­дал я Бо­га, спа­са­ю­ще­го ме­ня от ма­ло­ду­шия и от бу­ри. По­то­пи, Гос­по­ди, и раз­де­ли их язы­ки, ибо ви­дел я без­за­ко­ние и пре­ре­ка­ние во гра­де. Днём и но­чью об­хо­дят они его по сте­нам его; без­за­ко­ние и го­ре по­сре­ди него и неправ­да, и не ис­чез­ли с улиц его ли­хо­им­ство и об­ман. Ибо ес­ли бы враг по­но­сил ме­ня, я бы то пе­ре­нёс; и ес­ли бы нена­вист­ник мой ве­ли­чал­ся на­до мною, я бы укрыл­ся от него. Но ты, че­ло­век со мной еди­но­душ­ный, на­став­ник мой и ближ­ний мой, чьё об­ще­ние услаж­да­ло мои тра­пезы, в до­ме Бо­жи­ем мы хо­ди­ли в еди­но­мыс­лии! Да при­дёт же смерть на них, и пусть сой­дут они во ад жи­вы­ми, ибо зло­дей­ство в жи­ли­щах их, по­сре­ди них. Я к Бо­гу воз­звал, и Гос­подь услы­шал ме­ня; ве­че­ром, и утром, и в пол­день по­ве­даю и воз­ве­щу – и Он услы­шит го­лос мой. Из­ба­вит мир­но ду­шу мою от при­бли­жа­ю­щих­ся ко мне, ибо их мно­го бы­ло ря­дом со мною. Услы­шит Бог и сми­рит их, Су­щий преж­де ве­ков. Ведь нет для них вы­ку­па, ибо они не убо­я­лись Бо­га. Про­стёр Он ру­ку Свою для воз­да­я­ния, – они осквер­ни­ли за­вет Его. Раз­де­ли­лись от гне­ва ли­ца Его, и сбли­зи­лись серд­ца их; ста­ли сло­ва их неж­нее елея, но они – стре­лы. Воз­ло­жи на Гос­по­да за­бо­ту твою, и Он те­бя про­пи­та­ет, не даст во­век по­ко­ле­бать­ся пра­вед­ни­ку. Ты же, Бо­же, низ­ве­дешь их в ко­ло­дец по­ги­бе­ли: му­жи кро­во­жад­ные и ко­вар­ные не до­стиг­нут по­ло­ви­ны дней сво­их. А я, Гос­по­ди, упо­ваю на Тебя.

Пса­лом 90:

Жи­вый в по­мо­щи Выш­ня­го, в кро­ве Бо­га Небес­на­го во­дво­рит­ся. Ре­чет Гос­по­де­ви: За­ступ­ник мой еси и При­бе­жи­ще мое, Бог мой, и упо­ваю на Него. Яко Той из­ба­вит тя от се­ти лов­чи и от сло­ве­се мя­теж­на, плещ­ма Сво­има осе­нит тя, и под кри­ле Его на­де­е­ши­ся: ору­жи­ем обы­дет тя ис­ти­на Его. Не убо­и­ши­ся от стра­ха нощ­на­го, от стре­лы ле­тя­щия во дни, от ве­щи во тме пре­хо­дя­щия, от сря­ща и бе­са по­лу­ден­на­го. Па­дет от стра­ны тво­ея ты­ся­ща, и тма одес­ную те­бе, к те­бе же не при­бли­жит­ся, оба­че очи­ма тво­има смот­ри­ши, и воз­да­я­ние греш­ни­ков узри­ши. Яко Ты, Гос­по­ди, упо­ва­ние мое, Выш­ня­го по­ло­жил еси при­бе­жи­ще твое. Не при­и­дет к те­бе зло и ра­на не при­бли­жит­ся те­ле­си тво­е­му, яко Ан­ге­лом Сво­им за­по­весть о те­бе, со­хра­ни­ти тя во всех пу­тех тво­их. На ру­ках воз­мут тя, да не ко­гда пре­ткне­ши о ка­мень но­гу твою, на ас­пи­да и ва­си­лис­ка на­сту­пи­ши, и по­пе­ре­ши льва и змия. Яко на Мя упо­ва и из­бав­лю и, по­крыю и, яко позна имя Мое. Воз­зо­вет ко Мне и услы­шу eго, с ним есмь в скор­би, из­му eго и про­слав­лю eго, дол­го­тою дний ис­пол­ню eго и яв­лю eму спа­се­ние Мое.

Пса­лом 90

Жи­ву­щий по­мо­щью Все­выш­не­го под кро­вом Бо­га небес­но­го во­дво­рит­ся. Ска­жет Гос­по­ду: “За­ступ­ник мой Ты и при­бе­жи­ще моё, Бог мой и упо­ваю на Него”. Ибо Он из­ба­вит те­бя от се­ти лов­цов и от ве­сти тре­вож­ной. За пле­ча­ми Сво­и­ми со­кро­ет те­бя, и под кры­лья­ми Его бу­дешь на­де­ять­ся, – как ору­жие окру­жит те­бя ис­ти­на Его. Не убо­ишь­ся от стра­ха ноч­но­го, от стре­лы, ле­тя­щей днём; от опас­но­сти, во тьме блуж­да­ю­щей, от несча­стья и де­мо­на по­лу­ден­но­го. Па­дёт ря­дом с то­бою ты­ся­ча, и де­сять ты­сяч спра­ва от те­бя, но к те­бе не при­бли­зят­ся. Толь­ко оча­ми тво­и­ми по­смот­ришь и воз­да­я­ние греш­ни­ков уви­дишь. Ибо Ты, Гос­по­ди, на­деж­да моя! Все­выш­не­го сде­лал ты при­бе­жи­щем тво­им. Не под­сту­пит­ся к те­бе зло, и бич не при­бли­зит­ся к шат­ру тво­е­му, ибо Он Ан­ге­лам Сво­им за­по­ве­да­ет о те­бе со­хра­нить те­бя на всех пу­тях тво­их, – на ру­ках по­не­сут те­бя, что­бы ты не спо­ткнул­ся о ка­мень но­гою тво­ею. На ас­пи­да и ва­си­лис­ка на­сту­пишь и по­пи­рать бу­дешь льва и дра­ко­на. “Ибо на Ме­ня он упо­вал, и из­бав­лю его, при­крою его, ибо он по­знал имя Моё. При­зо­вёт Ме­ня, и услы­шу его, с ним Я в скор­би, из­бав­лю его и про­слав­лю его, дол­го­ден­стви­ем ис­пол­ню его и яв­лю ему спа­се­ние Моё”.

Цер­ков­но­сла­вян­скийРус­ский
При­и­ди­те, по­кло­ним­ся: три­жды.При­ди­те, по­кло­ним­ся: (3) И три поклона.
Сла­ва, и ныне: Ал­ли­лу­иа, ал­ли­лу­иа, ал­ли­лу­иа, сла­ва Те­бе Бо­же. Три­жды. Гос­по­ди, по­ми­луй, три­жды.

И аще по­ет­ся, Бог Гос­подь, гла­го­лем:

Сла­ва, и ныне: Ал­ли­лу­ия, ал­ли­лу­ия, ал­ли­лу­ия, сла­ва Те­бе, Бо­же. (3) Гос­по­ди, по­ми­луй. (3) 1
Сла­ва, тро­парь дне.Сла­ва: Тро­парь празд­ни­ка. 2

И ныне, Бо­го­ро­ди­чен: Нет у нас дерзновения:

Аще же Аллилуиа,
гла­го­лем на­сто­я­щий тро­парь, во глас 2:

Ес­ли же пост, и пе­ли “Ал­ли­лу­ия” , три­жды по­ет­ся тро­парь ча­са со сти­ха­ми ( Пс 54: 2, 17 ) и тре­мя зем­ны­ми по­кло­на­ми. 3

Тро­парь, глас 2

Иже в ше­стый день же и час, / на кре­сте При­гвож­дей / в раи дерз­но­вен­ный Ада­мов грех, / и со­гре­ше­ний на­ших ру­ко­пи­са­ние раз­де­ри, / Хри­сте Бо­же, и спа­си нас.В день ше­стой и в ше­стой же час / при­гвоз­див­ший ко Кре­сту / дер­зост­ный грех Ада­ма в раю, / и на­ших со­гре­ше­ний ру­ко­пи­са­ние раз­де­ри, / Хри­сте Бо­же, и спа­си нас.
Стих 1: Вну­ши, Бо­же, мо­лит­ву мою, и не пре­зри мо­ле­ния моего.Стих 1: Услышь, Бо­же, мо­лит­ву мою и не пре­зри мо­ле­ния моего.
Стих 2: Аз к Бо­гу воз­звах, и Гос­подь услы­ша мя.Стих 2: Я к Бо­гу воз­звал, и Гос­подь услы­шал меня.
Свя­щен­ник: Сла­ва От­цу, и Сы­ну, и Свя­то­му Духу.

Чтец: И ныне, и все­гда, и во ве­ки ве­ков. Аминь.

Сла­ва, и ныне, Богородичен:

Я ко не има­мы дерз­но­ве­ния за пре­мно­гия гре­хи на­ша, / Ты иже от Те­бе Рожд­ша­го­ся мо­ли, Бо­го­ро­ди­це Де­во, / мно­го бо мо­жет мо­ле­ние Ма­тер­нее ко бла­го­сер­дию Вла­ды­ки. / Не пре­зри греш­ных моль­бы, Все­чи­стая, / яко ми­ло­стив есть и спа­сти мо­гий, / Иже и стра­да­ти о нас изволивый.

Бо­го­ро­ди­чен

Н ет у нас дерз­но­ве­ния из-за мно­же­ства со­гре­ше­ний на­ших, / но Ты умо­ли от Те­бя Рож­ден­но­го, Бо­го­ро­ди­ца Де­ва! / Ибо си­лу мно­гую име­ет мо­ле­ние Ма­те­ри ко бла­го­склон­но­му Вла­ды­ке. / Не пре­зри моль­бы греш­ных, Все­чи­стая, / ибо ми­ло­стив и име­ет си­лу спа­сать / Тот, Кто при­нял за нас стра­да­ние. 4

Ско­ро да пред­ва­рят ны щед­ро­ты Твоя, Гос­по­ди, / яко об­ни­ща­хом зе­ло; / по­мо­зи нам, Бо­же, Спа­се наш, / сла­вы ра­ди Имене Тво­е­го, Гос­по­ди, из­ба­ви нас / и очи­сти гре­хи на­ша, Имене ра­ди Твоего.Ско­ро да встре­тит нас со­стра­да­ние Твоё, Гос­по­ди, ибо мы об­ни­ща­ли весь­ма. По­мо­ги нам, Бо­же, Спа­си­тель наш, ра­ди сла­вы име­ни Тво­е­го, Гос­по­ди, из­бавь нас, и будь ми­ло­стив ко гре­хам на­шим ра­ди име­ни Тво­е­го. Пс 78:8Б, 9
Три­свя­тое. По От­че наш: Иерей: Яко Твое есть Цар­ство: И мы: Аминь.Три­свя­тое. Сла­ва, и ныне: Пре­свя­тая Тро­и­ца: Гос­по­ди, по­ми­луй. (3) Сла­ва, и ныне: От­че наш: Свя­щен­ник: Ибо Твое есть Цар­ство: Чтец: Аминь.
Кондак дне святаго.Кондак празд­ни­ка.

Аще пост, гла­го­лем тро­па­ри сия, глас 2:

Глас 2, Крестобогородичен:

В сре­ду и пятницу

Ес­ли же пе­ли “Ал­ли­лу­ия” , чи­та­ют­ся сле­ду­ю­щие конда­ки, глас 2:
Спа­се­ние со­де­лал еси по­сре­де зем­ли, Хри­сте Бо­же, / на Кре­сте пре­чи­стеи ру­це Твои про­стерл еси, / со­би­рая вся язы­ки, зо­ву­щия: / Гос­по­ди, сла­ва Тебе.Спа­се­ние со­вер­шил Ты по­сре­ди зем­ли, Хри­сте Бо­же: / на Кре­сте про­стер пре­чи­стые ру­ки Твои, / со­би­рая все на­ро­ды, взы­ва­ю­щие: / “Гос­по­ди, сла­ва Тебе!”
Сла­ва: Пре­чи­сто­му об­ра­зу Тво­е­му по­кла­ня­ем­ся Бла­гий, / про­ся­ще про­ще­ния пре­гре­ше­ний на­ших, Хри­сте Бо­же, / во­лею бо бла­го­во­лил еси пло­тию взы­ти на Крест, / да из­ба­ви­ши, яже со­здал еси, от ра­бо­ты вра­жия. / Тем бла­го­дар­ствен­но во­пи­ем Ти: / ра­до­сти ис­пол­нил еси вся, Спа­се наш, / при­ше­дый спа­сти мiр.Сла­ва: Пре­чи­сто­му об­ра­зу Тво­е­му по­кло­ня­ем­ся, Бла­гой, / про­ся про­ще­ния со­гре­ше­ний на­ших, Хри­сте Бо­же. / Ибо доб­ро­воль­но бла­го­во­лил Ты взой­ти пло­тию на Крест, / что­бы из­ба­вить со­здан­ных То­бою от раб­ства вра­гу. / По­то­му мы бла­го­дар­но взы­ва­ем Те­бе: / “Ра­до­стью Ты на­пол­нил всё, Спа­си­тель наш, / при­шед­ший спа­сти мир!”
И ныне:И ныне:

В по­не­дель­ник, втор­ник и четверг

Ми­ло­сер­дия су­щи ис­точ­ник, / ми­ло­сти спо­до­би нас, Бо­го­ро­ди­це, / при­з­ри на лю­ди со­гре­шив­шия, / яви яко прис­но си­лу Твою: / на Тя бо упо­ва­ю­ще, ра­дуй­ся во­пи­ем Ти, / яко­же ино­гда Гав­ри­ил без­п­лот­ных архистратиг.

Сей гла­го­лет­ся в по­не­дель­ник, во втор­ник и четверток.

Ми­ло­сер­дия ис­точ­ник, / удо­стой нас со­стра­да­ния, Бо­го­ро­ди­ца; / взгля­ни на лю­дей со­гре­шив­ших, / яви как все­гда си­лу Твою, / ибо, на­де­ясь на Те­бя, мы взы­ва­ем Те­бе: “Ра­дуй­ся”, / как неко­гда Гав­ри­ил, / на­чаль­ник во­инств бесплотных.
По­сле­ду­ю­щий же гла­го­лет­ся в сре­ду и пя­ток, вме­сто: Ми­ло­сер­дия сущи:
Пре­п­ро­слав­ле­на еси, Бо­го­ро­ди­це Де­во, по­ем Тя, / Кре­стом бо Сы­на Тво­е­го низ­ло­жи­ся ад, и смерть умерт­ви­ся, / умерщ­влен­нии во­ста­хом, и жи­во­та спо­до­би­хом­ся, / рай вос­при­я­хом, древ­нее на­сла­жде­ние. / Тем бла­го­да­ря­ще, сла­во­сло­вим яко дер­жав­на­го Хри­ста Бо­га на­ше­го, / и еди­на­го Многомилостиваго.Пре­п­ро­слав­ле­на Ты, Бо­го­ро­ди­ца Де­ва, / мы вос­пе­ва­ем Те­бя; / ибо Кре­стом Сы­на Тво­е­го низ­вер­жен ад и по­гиб­ла смерть, / мы, умерщ­влен­ные, вос­крес­ли и жиз­ни удо­сто­и­лись, / по­лу­чи­ли рай, веч­ное на­сла­жде­ние. / По­то­му бла­го­дар­но сла­во­сло­вим Хри­ста, Бо­га на­ше­го, / силь­но­го и Еди­но­го Многомилостивого.
Гос­по­ди, по­ми­луй, 40.

И же на вся­кое вре­мя и на вся­кий час, на Небе­си и на зем­ли, по­кла­ня­е­мый и сла­ви­мый, Хри­сте Бо­же, Дол­го­тер­пе­ли­ве, Мно­го­мило­сти­ве, Мно­го­бла­го­у­тробне, Иже пра­вед­ныя лю­бяй и греш­ныя ми­лу­яй, Иже вся зо­вый ко спа­се­нию обе­ща­ния ра­ди бу­ду­щих благ. Сам, Гос­по­ди, при­и­ми и на­ша в час сей мо­лит­вы и ис­пра­ви жи­вот наш к за­по­ве­дем Тво­им, ду­ши на­ша освя­ти, те­ле­са очи­сти, по­мыш­ле­ния ис­пра­ви, мыс­ли очи­сти и из­ба­ви нас от вся­кия скор­би, зол и бо­лез­ней, огра­ди нас свя­ты­ми Тво­и­ми Ан­ге­лы, да опол­че­ни­ем их со­блю­да­е­ми и на­став­ля­е­ми, до­стиг­нем в со­еди­не­ние ве­ры и в ра­зум непри­ступ­ныя Тво­ея сла­вы, яко бла­го­сло­вен еси во ве­ки ве­ков, аминь.

В о вся­кое вре­мя и на вся­кий час при­ни­ма­ю­щий по­кло­не­ние и про­слав­ле­ние на небе и на зем­ле Хри­сте Бо­же, дол­го­тер­пе­ли­вый, мно­го­мило­сти­вый, ми­ло­серд­ней­ший, лю­бя­щий пра­вед­ных и ми­лу­ю­щий греш­ных, всех при­зы­ва­ю­щий ко спа­се­нию обе­ща­ни­ем бу­ду­щих благ! Сам, Гос­по­ди, при­ми в час сей и на­ши мо­лит­вы и на­правь жизнь на­шу к за­по­ве­дям Тво­им: ду­ши на­ши освя­ти, те­ла очи­сти, по­мыш­ле­ния ис­правь, мыс­ли очи­сти и из­бавь нас от вся­кой скор­би, бед и му­ки. Огра­ди нас свя­ты­ми Тво­и­ми Ан­ге­ла­ми, что­бы опол­че­ни­ем их хра­ни­мые и на­став­ля­е­мые до­стиг­ли мы еди­не­ния в ве­ре и ра­зу­ме­ния непри­ступ­ной Тво­ей сла­вы, ибо Ты бла­го­сло­вен во ве­ки ве­ков. Аминь.

По­сем: Гос­по­ди по­ми­луй, три­жды. Сла­ва, и ныне:Гос­по­ди, по­ми­луй. (3) Сла­ва, и ныне:
Чест­ней­шую Хе­ру­вим / и слав­ней­шую без срав­не­ния Се­ра­фим, / без ис­тле­ния Бо­га Сло­ва рожд­шую, / су­щую Бо­го­ро­ди­цу, Тя величаем.Че­стью выс­шую Хе­ру­ви­мов / и несрав­нен­но слав­ней­шую Се­ра­фи­мов, / дев­ствен­но Бо­га-Сло­во ро­див­шую, / ис­тин­ную Бо­го­ро­ди­цу – Те­бя величаем.
Име­нем Гос­под­ним бла­го­сло­ви, отче.Име­нем Гос­под­ним бла­го­сло­ви, отче.
Свя­щен­ник: Мо­лит­ва­ми свя­тых отец на­ших, Гос­по­ди, Иису­се Хри­сте, Бо­же наш, по­ми­луй нас.Свя­щен­ник: По мо­лит­вам свя­тых от­цов на­ших, Гос­по­ди Иису­се Хри­сте, Бо­же наш, по­ми­луй нас.
И мы: Аминь.Чтец: Аминь.

И по­кло­ны, яко ре­че­ся, аще есть пост:

Ес­ли пост, и пе­ли “Ал­ли­лу­ия” , свя­щен­ник про­из­но­сит мо­лит­ву св. Еф­ре­ма Си­ри­на с поклонами:
Гос­по­ди и Вла­ды­ко жи­во­та мо­е­го, дух празд­но­сти, уны­ния, лю­бо­на­ча­лия, и празд­но­сло­вия не даждь ми. По­клон.Гос­по­ди и Вла­ды­ка жиз­ни мо­ей! Ду­ху празд­но­сти, су­ет­но­сти, вла­сто­лю­бия и празд­но­сло­вия не пре­дай ме­ня. (По­клон)
Дух же це­ло­муд­рия, сми­рен­но­муд­рия, тер­пе­ния, и люб­ве, да­руй ми ра­бу Тво­е­му. По­клон.Дух же це­ло­муд­рия, сми­рен­но­муд­рия, тер­пе­ния и люб­ви да­руй мне, ра­бу тво­е­му. (По­клон)
Ей, Гос­по­ди Ца­рю, да­руй ми зре­ти моя пре­гре­ше­ния, и не осуж­да­ти бра­та мо­е­го, яко бла­го­сло­вен еси во ве­ки ве­ков, аминь. По­клон.Да, Гос­по­ди-Царь, дай мне ви­деть мои со­гре­ше­ния и не осуж­дать бра­та мо­е­го, ибо Ты бла­го­сло­вен во ве­ки ве­ков. Аминь. (По­клон)
Та­же ма­лых 12, гла­го­лю­ще на кийж­до по­клон: Бо­же, очи­сти мя грешнаго.Так­же 12 ма­лых по­кло­нов с мо­лит­вой: Бо­же, очи­сти ме­ня, грешного.
И па­ки по­сле­ди мо­лит­ву всю: Гос­по­ди и Вла­ды­ко жи­во­та мо­е­го: И по­клон един великий.И сно­ва всю мо­лит­ву: Гос­по­ди и Вла­ды­ка жиз­ни мо­ей: и один ве­ли­кий поклон.

При­ме­ча­ния

1 Ес­ли Ве­ли­кий Пост, чи­та­ет­ся ря­до­вая ка­физ­ма по уставу.

2 Ес­ли тро­па­рей два, чи­та­ют­ся оба, Сла­ва: про­из­но­сит­ся пе­ред вторым.

3 По­ря­док ис­пол­не­ния сле­ду­ю­щий: свя­щен­ник воз­гла­ша­ет тро­парь и два сти­ха, а на­род, от­ве­чая ему, три­жды по­ет тро­парь; при этом со­вер­ша­ют­ся три зем­ных поклона.

4 Здесь встав­ля­ют­ся до­пол­ни­тель­ные чте­ния: тро­парь про­ро­че­ства, про­ки­мен, па­ри­мия, на Страст­ной сед­ми­це – чте­ние Четвероевангелия.

Час шестой

Приблизительное время чтения: 6 мин.

Приидите, поклонимся: трижды.

Псалом 53

Боже, во имя Твое спаси мя, и в силе Твоей суди ми. Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих. Яко чуждии восташа на мя и крепцыи взыскаша душу мою, и не предложиша Бога пред собою. Се бо Бог помогает ми, и Господь Заступник души моей. Отвратит злая врагом моим, истиною Твоею потреби их. Волею пожру Тебе, исповемся имени Твоему, Господи, яко благо, яко от всякия печали избавил мя еси, и на враги моя воззре око мое.

Псалом 54

Внуши, Боже, молитву мою и не презри моления моего. Вонми ми и услыши мя: возскорбех печалию моею и смятохся. От гласа вражия и от стужения грешнича, яко уклониша на мя беззаконие и во гневе враждоваху ми. Сердце мое смятеся во мне и боязнь смерти нападе на мя. Страх и трепет прииде на мя и покры мя тьма. И рех: кто даст ми криле, яко голубине, и полещу, и почию? Се удалихся бегая и водворихся в пустыни. Чаях Бога, спасающаго мя от малодушия и от бури. Потопи, Господи, и раздели языки их: яко видех беззаконие и пререкание во граде. Днем и нощию обыдет и по стенам eго. Беззаконие и труд посреде eго и неправда. И не оскуде от стогн eго лихва и лесть. Яко аще бы враг поносил ми, претерпел бых убо, и аще бы ненавидяй мя на мя велеречевал, укрыл бых ся от него. Ты же, человече равнодушне, владыко мой и знаемый мой, иже купно наслаждался еси со мною брашен, в дому Божии ходихом единомышлением. Да приидет же смерть на ня, и да снидут во ад живи, яко лукавство в жилищах их, посреде их. Аз к Богу воззвах, и Господь услыша мя. Вечер и заутра, и полудне повем, и возвещу, и услышит глас мой. Избавит миром душу мою от приближающихся мне, яко во мнозе бяху со мною. Услышит Бог и смирит я, Сый прежде век. Несть бо им изменения, яко не убояшася Бога. Простре руку свою на воздаяние, оскверниша завет Его. Разделишася от гнева лица Его, и приближишася сердца их, умякнуша словеса их паче елеа, и та суть стрелы. Возверзи на Господа печаль твою, и Той тя препитает, не даст в век молвы праведнику. Ты же, Боже, низведеши их во студенец истления, мужие кровей и льсти не преполовят дней своих. Аз же, Господи, уповаю на Тя.

Псалом 90

Живый в помощи Вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится. Речет Господеви: Заступник мой еси и Прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него. Яко Той избавит тя от сети ловчи и от словесе мятежна, плещма Своима осенит тя, и под криле Его надеешися: оружием обыдет тя истина Его. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща, и тма одесную тебе, к тебе же не приближится, обаче очима твоима смотриши, и воздаяние грешников узриши. Яко Ты, Господи, упование мое, Вышняго положил еси прибежище твое. Не приидет к тебе зло и рана не приближится телеси твоему, яко Ангелом Своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою, на аспида и василиска наступиши, и попереши льва и змия. Яко на Мя упова и избавлю и, покрыю и, яко позна имя Мое. Воззовет ко Мне и услышу eго, с ним есмь в скорби, изму eго и прославлю eго, долготою дний исполню eго и явлю eму спасение Мое.

Слава, и ныне: Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже. (3) Господи, помилуй. (3)

Слава: Тропарь праздника.

Слава, и ныне, Богородичен:

Яко не имамы дерзновения за премногия грехи наша, / Ты иже от Тебе Рождшагося моли, Богородице Дево, / много бо может моление Матернее ко благосердию Владыки. / Не презри грешных мольбы, Всечистая, / яко милостив есть и спасти могий, / Иже и страдати о нас изволивый.

Нет у нас дерзновения из-за множества согрешений наших, / но Ты умоли от Тебя Рожденного, Богородица Дева! / Ибо силу многую имеет моление Матери ко благосклонному Владыке. / Не презри мольбы грешных, Всечистая, / ибо милостив и имеет силу спасать / Тот, Кто принял за нас страдание.

Скоро да предварят ны щедроты Твоя, Господи, / яко обнищахом зело; / помози нам, Боже, Спасе наш, / славы ради Имене Твоего, Господи, избави нас / и очисти грехи наша, Имене ради Твоего.

Скоро да встретит нас сострадание Твоё, Господи, ибо мы обнищали весьма. Помоги нам, Боже, Спаситель наш, ради славы имени Твоего, Господи, избавь нас, и будь милостив ко грехам нашим ради имени Твоего

Трисвятое. Слава, и ныне: Пресвятая Троица: Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне: Отче наш: Священник: Ибо Твое есть Царство: Чтец: Аминь. Кондак праздника.

Господи, помилуй, 40.

Иже на всякое время и на всякий час, на Небеси и на земли, покланяемый и славимый, Христе Боже, Долготерпеливе, Многомилостиве, Многоблагоутробне, Иже праведныя любяй и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению обещания ради будущих благ. Сам, Господи, приими и наша в час сей молитвы и исправи живот наш к заповедем Твоим, души наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, огради нас святыми Твоими Ангелы, да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея славы, яко благословен еси во веки веков, аминь.

Во всякое время и на всякий час принимающий поклонение и прославление на небе и на земле Христе Боже, долготерпеливый, многомилостивый, милосерднейший, любящий праведных и милующий грешных, всех призывающий ко спасению обещанием будущих благ! Сам, Господи, прими в час сей и наши молитвы и направь жизнь нашу к заповедям Твоим: души наши освяти, тела очисти, помышления исправь, мысли очисти и избавь нас от всякой скорби, бед и муки. Огради нас святыми Твоими Ангелами, чтобы ополчением их хранимые и наставляемые достигли мы единения в вере и разумения неприступной Твоей славы, ибо Ты благословен во веки веков. Аминь.

Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне:

Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу, Тя величаем.

Именем Господним благослови, отче.

Священник возглас: Молитвами святых отец наших, Господи, Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас.

Молитва святого Василия Великого

Боже и Господи сил и всея твари Содетелю, Иже за милосердие безприкладныя милости Твоея Единороднаго Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа, низпославый на спасение рода нашего, и честным Его Крестом рукописание грех наших растерзавый, и победивый тем начала и власти тьмы. Сам, Владыко Человеколюбче, приими и нас, грешных, благодарственныя сия и молебныя молитвы и избави нас от всякаго всегубительнаго и мрачнаго прегрешения и всех озлобити нас ищущих видимых и невидимых враг. Пригвозди страху Твоему плоти наша и не уклони сердец наших в словеса или помышления лукавствия, но любовию Твоею уязви души наша, да, к Тебе всегда взирающе и еже от Тебе светом наставляеми, Тебе, неприступнаго и присносущнаго зряще Света, непрестанное Тебе исповедание и благодарение возсылаем, Безначальному Отцу со Единородным Твоим Сыном и Всесвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом ныне, и присно, и во веки веков, аминь

Боже и Господи Сил и всего творения Создатель, по милосердию беспримерной милости Твоей Единородного Сына Твоего, Господа нашего Иисуса Христа ниспославший для спасения рода нашего и священным Его Крестом рукописание грехов наших разорвавший и им же восторжествовавший над начальствами и властителями тьмы! Сам, человеколюбивый Владыка, прими эти благодарственные и молебные прошения и от нас грешных, и избавь нас от всякого гибельного и мрачного согрешения и от всех стремящихся причинить нам зло видимых и невидимых врагов. Пригвозди страхом пред Тобою плоть нашу и не дай уклониться сердцам нашим к словам или помыслам порочным, но любовью к Тебе уязви души наши, чтобы мы, к Тебе всегда взирая и исходящим от Тебя светом направляемые, созерцая Тебя, неприступный и вечный Свет, непрестанное славословие и благодарение Тебе воссылали, безначальному Отцу с Единородным Твоим Сыном и всесвятым, и благим, и животворящим Твоим Духом ныне, и всегда, и во веки веков. Аминь.

Если пели «Бог Господь», начинаем Божественную Литургию или читаем Изобразительные; если же пели «Аллилуия», начинаем девятый час так: Придите поклонимся: (3), и псалмы, и прочее последование часа.

Православная Жизнь

О чем молится Церковь словами псалмов третьего и шестого часа?

Первые христиане соблюдали обычай возносить молитву каждые три часа. С течением времени сформировалась служба часов. В девять утра в соответствии с нашим временем читался третий час (первым часом считалось время восхода солнца — ориентировочно семь часов утра). В полдень христиане читали молитвы шестого часа. Сегодня с чтения третьего и шестого часа начинается богослужение, совершаемое утром в Православной Церкви. Сразу после часов совершается Божественная литургия. Поэтому третий час начинается священническим возгласом «Благословен Бог наш» и предначинательными молитвами — «Царю Небесный», «Трисвятое», «Отче наш» и другими.

Третий час

Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.

Сый — «сущий».

Благи́х — «благ».

Затем, после молитвы «Приидите, поклонимся», звучат псалмы.

Псалом 16

Это молитва о заступлении и помощи в борьбе с духовными врагами — бесами.

Услы́ши, Го́споди, пра́вду мою́, вонми́ моле́нию моему́, внуши́ моли́тву мою́ не во устна́х льсти́вых.

Пра́вду — «справедливое прошение».

Внуши́ — «услышь».

От лица́ Твоего́ судьба́ моя́ изы́дет, óчи мои́ да ви́дита правоты́.

Судьба́ — «суд, приговор».

Ви́дита — «увидят».

За словеса́ усте́н Твои́х аз сохрани́х пути́ же́стоки.

За словеса́ — «ради слов».

Же́стоки — «тяжкие, трудные».

Соверши́ стопы́ моя́ во стезя́х Твои́х.

Соверши́ — «утверди».

Удиви́ ми́лости Твоя́ — «сделай дивными милости Твои».

В кро́ве крилу́ Твоéю покры́еши мя — «Под кровом Твоих крыльев укроешь меня».

От лица́ нечести́вых остра́стших мя.

Остра́стших — «устрашивших».

Врази́ мои́ ду́шу мою́ одержа́ша.

Одержа́ша — «обступили, окружили».

Тук свой затвори́ша.

Тук — жир животного, образ изобилия в Священном Писании. Затворить свой тук значит забыть о щедрости и милосердии к ближним.

Изгоня́щии мя ны́не обыдо́ша мя.

Обыдо́ша — «окружили».

О́чи свои́ возложи́ша уклони́ти на зе́млю — «устремили глаза свои, чтобы низложить меня на землю».

Объя́ша мя я́ко лев гото́в на лов и я́ко ски́мен обита́яй в та́йных.

Лов — «охота».

Ски́мен — «молодой лев, львёнок». Этим словом называли льва, ещё не имеющего гривы, но уже способного охотиться.

В та́йных — в укромных местах.

Воскресни́, Го́споди, предвари́ я́ и запни́ им, изба́ви ду́шу мою́ от нечести́ваго, oру́жие Твое́ от враг руки́ Твоея́.

Воскресни́ — в древнееврейском языке «встань, восстань и воскресни» обозначались одним словом. «Восстань» (на моих противников) и «воскресни» (победив этим смерть и диавола).

Предвари́ я — «опереди их» (прежде чем они исполнят свои злые намерения).

Запни́ — «воспрепятствуй».

Ору́жие Твое́ — в древнееврейском подлиннике «мечом Твоим».

Го́споди, от ма́лых от земли́, раздели́ я́ в животе́ их, и сокрове́нных Твои́х испо́лнися чре́во их, насы́тишася сыно́в, и оста́виша оста́нки младе́нцeм свои́м.

Здесь неточный дословный перевод с древнееврейского. Более верен синодальный перевод: «(Избавь душу мою от нечестивого мечом Твоим) от людей — рукою Твоею, Господи, от людей мира, которых удел в этой жизни, которых чрево ты наполняешь из сокровищниц Твоих, сыновья их сыты и оставят остаток детям своим».

Аз же пра́вдою явлю́ся лицу́ Твоему́, насы́щуся, внегда́ яви́ти ми ся сла́ве Твое́й.

Пра́вдою — «в правде, будучи оправдан».

Внегда яви́ти ми ся сла́ве Твое́й = внегда яви́тися ми сла́ве Твое́й — «когда мне явится слава Твоя». В отличие от нечестивых людей, которые без благодарности Богу насыщаются дарованными Им земными благами, псалмопевец желает насытиться лишь созерцанием славы Божией.

Псалом 24

Этот псалом — трогательная молитва царя Давида об избавлении от бед и прощении грехов.

К Тебе́, Го́споди, воздвиго́х ду́шу мою́, Бо́же мой, на Тя упова́х, да не постыжу́ся во век, ниже́ да посмею́т ми ся врази́ мои́, и́бо вси терпя́щии Тя не постыдя́тся.

Воздвиго́х — «вознёс».

Посмею́т ми ся = посмею́тся ми — «посмеются надо мной».

Терпя́щии — «надеющиеся».

Да постыдя́тся беззако́ннующии вотще́.

Вотще́ — «напрасно».

Тебе́ терпе́х весь день.

Терпе́х — «надеялся».

Помяни́ щедро́ты Твоя́, Го́споди, и ми́лости Твоя́, я́ко от ве́ка суть.

Щедро́ты — синоним к слову «милости».

Я́ко от ве́ка суть — «потому что они существуют от начала мира».

Благ и прав Госпо́дь, сего́ ра́ди законоположи́т согреша́ющым на пути́.

Законоположи́т — «даст законы, наставит».

Наста́вит кро́ткия на суд, научи́т кро́ткия путе́м Свои́м.

Суд — «рассуждение».

Вси путие́ Госпо́дни ми́лость и и́стина, взыска́ющым заве́та Его́, и свиде́ния Его́.

Свиде́ние — «закон, книга закона».

Душа́ eго́ во благи́х водвори́тся, и се́мя eго́ насле́дит зе́млю.

Насле́дит — «наследует».

Держа́ва Госпо́дь боя́щихся Его́, и заве́т Его́ яви́т им.

Держа́ва — «сила».

О́чи мои́ вы́ну ко Го́споду.

Вы́ну — «всегда».

При́зри на мя и поми́луй мя, я́ко единоро́д и нищ есмь аз.

Единоро́д — «единственный сын у родителей». В пророческих книгах ветхозаветный Израиль аллегорически изображается единственным сыном Господа, поскольку только он один на земле поклонялся Истинному Богу.

Ско́рби се́рдца моего́ умно́жишася, от нужд мои́х изведи́ мя.

Нужд — «бед».

Виждь смире́ние мое́, и труд мой, и оста́ви вся грехи́ моя́.

Труд — «страдание, затруднительное положение».

Псалом 50

Царь Давид написал его как покаянную молитву после совершённого им тяжкого греха: прельстившись красотой Вирсавии, он послал её мужа в заведомо проигрышное сражение, где тот погиб, а сам взял её себе в жёны. Глубоким было раскаяние Давида после того, как родившийся у них первенец умер. Осознав свой грех, царь несколько дней лежал распростёршись на земле, ничего не ел и не пил, пока Господь не простил его. Впоследствии у Давида и Вирсавии родился сын Соломон, который стал следующим царём Израиля и одним из самых великих правителей.

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́.

Щедрóт — «милостей».

Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя; я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой предо мно́ю есть вы́ну.

Наипа́че — «больше всего».

Вы́ну (и грех мой предо мною есть выну) — «всегда».

Се бо, и́стину возлюби́л еси́; безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́.

Безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ — «неизвестное и тайное премудрости Твоей».

Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся; омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся.

Иссо́п — «кропило», а также растение, из которого оно изготовлялось в древности.

Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие; возра́дуются ко́сти смире́нныя.

Да́си — «дай».

Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя.

Возда́ждь — «возврати».

Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо: всесожже́ния не благоволи́ши.

Дал бых — «дал».

Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая; тогда́ возложа́т на oлта́рь Твой тельцы́.

Всесожега́емая — «всесожжения». Особый вид ветхозаветного жертвоприношения, когда жертва сжигалась целиком.

После псалмов звучат краткие молитвословия, текст которых понятен и не нуждается в дополнительных пояснениях. Завершается служба третьего часа молитвами, общими для всего чинопоследования часов, которые мы уже разбирали в словаре первого часа.

Шестой час

В древности молитвы шестого часа, который соответствует нашим двенадцати часам дня, совершались в полдень. Сегодня он читается перед литургией следом за третьим часом. Шестой час начинается с молитвы «Приидите, поклонимся», после которой следуют также три псалма.

Псалом 53

Он был написан будущим царём Давидом во время бегства от царя Саула, искавшего его смерти. Христиане читают его как молитву об избавлении от козней демонов.

Бо́же, во и́мя Твое́ спаси́ мя, и в си́ле Твое́й суди́ ми.

Суди́ — «рассуди».

Бо́же, услы́ши моли́тву мою́, внуши́ глаго́лы уст мои́х.

Внуши́ — «услышь».

Я́ко чу́ждии воста́ша на мя и кре́пцыи взыска́ша ду́шу мою́, и не предложи́ша Бо́га пред собо́ю.

Чу́ждии — «чужие». Здесь подразумеваются как враги царя Давида, так и — в духовном смысле — демоны.

Не предложи́ша — «не представили».

Се бо Бог помога́ет ми, и Госпо́дь Засту́пник души́ мое́й.

Се бо — «и вот».

Отврати́т зла́я враго́м мои́м, и́стиною Твое́ю потреби́ их.

Отврати́т — «вернёт».

Потреби́ — «уничтожит».

Во́лею пожру́ Тебе́, испове́мся и́мени Твоему́, Го́споди, я́ко бла́го, я́ко от вся́кия печа́ли изба́вил мя еси́, и на враги́ моя́ воззре́ о́ко мое́.

Во́лею — «добровольно, с готовностью».

Пожру́ — «принесу жертву».

Испове́мся — «открыто засвидетельствую верность».

Воззре́ — «воззрело».

Псалом 54

Обстоятельства написания псалма те же, что и у предыдущего. Кроме молитвы в нём содержится пророчество о страдании Христа.

Возскорбе́х печа́лию мое́ю и смято́хся. От гла́са вра́жия и от стуже́ния гре́шнича, я́ко уклони́ша на мя беззако́ние и во гне́ве враждова́ху ми.

От стуже́ния гре́шнича — «от притеснения грешниками».

Уклони́ша — «наклонили, навели».

И рех: кто даст ми криле́, я́ко голубине́, и полещу́, и почи́ю?

Рех — «сказал».

Криле́ — «крылья».

Я́ко голубине́ — «как у голубя».

Полещу́ — «полечу».

Почи́ю — «отдохну».

Се удали́хся бе́гая и водвори́хся в пусты́ни.

Бе́гая — «убегая».

Водвори́хся — «поселился».

Ча́ях Бо́га, спаса́ющаго мя от малоду́шия и от бу́ри.

Ча́ях — «ждал, надеялся».

От бу́ри — «от волнения».

Потопи́, Го́споди, и раздели́ язы́ки их: я́ко ви́дех беззако́ние и пререка́ние во гра́де. Днем и но́щию обы́дет и́ по стена́м eго́.

Язы́ки здесь не «народы», а «языки». Псалмопевец вспоминает казни Божии над грешниками: потоп и разделение языков при строении вавилонской башни.

Пререка́ние — «спор, распря».

Град — «город».

И́ — «его» (город).

Обы́дет — «обходит» (подразумевается беззако́ние и пререка́ние).

Беззако́ние и труд посреде́ eго́ и непра́вда.

Труд — «страдание, затруднительное положение».

И не оскуде́ от стогн eго́ ли́хва и лесть.

Сто́гна — «улица».

Ли́хва — «взятка, обман».

Лесть — «обольщение, притворство».

Я́ко а́ще бы враг поноси́л ми, претерпе́л бых у́бо, и а́ще бы ненави́дяй мя на мя велере́чевал, укры́л бых ся от него́.

Велере́чевал — «много говорил, клеветал».

Укры́л бых ся — «укрылся бы».

Ты же, челове́че равноду́шне, влады́ко мой и зна́емый мой, и́же ку́пно наслажда́лся еси́ со мно́ю бра́шен, в дому́ Бо́жии ходи́хом единомышле́нием.

Ку́пно — «вместе».

Бра́шно — «яства, пища». В этих строках усматривают пророчества о предательстве Христа Иудой.

Да прии́дет же смерть на ня, и да сни́дут во ад жи́ви, я́ко лука́вство в жили́щах их, посреде́ их.

Ня — «них».

Изба́вит ми́ром ду́шу мою́ от приближа́ющихся мне, я́ко во мно́зе бя́ху со мно́ю.

Ми́ром — «в мире (покое)».

Я́ко во мно́зе бя́ху со мно́ю — «потому что их много было у меня».

Услы́шит Бог и смири́т я́, Сый пре́жде век.

Я — «их».

Сый — «Сущий».

Пре́жде век — «прежде мира».

Несть бо им измене́ния, я́ко не убоя́шася Бо́га.

Измене́ния — «перемены (покаяния), примирения».

Простре́ ру́ку свою́ на воздая́ние, оскверни́ша заве́т Его́.

Воздая́ние — не только «возмездие», но и «вознаграждение». В древнееврейском тексте псалма: «на мир Его».

Раздели́шася от гне́ва лица́ Его́, и прибли́жишася сердца́ их, умя́кнуша словеса́ их па́че еле́а, и та суть стре́лы.

Раздели́шася — «разделились, рассеялись», также этот глагол имеет значение «ссориться, враждовать».

Умя́кнуша — «стали мягкими».

И та суть стре́лы — «и они были (оказались) стрелами».

Возве́рзи на Го́спода печа́ль твою́, и Той тя препита́ет, не даст в век молвы́ пра́веднику.

Возве́рзи — «возложи».

Молвы́ — «тревоги, смятения».

Ты же, Бо́же, низведе́ши их во студене́ц истле́ния, му́жие крове́й и льсти не преполовя́т дней свои́х.

Студене́ц истле́ния — ров, колодец погибели. Образ ада, куда до пришествия Христова попадали все без исключения люди.

Му́жие крове́й — образ убийц.

Не преполовя́т — «не достигнут середины».

Псалом 90

Словами этого псалма молятся в опасности и трудных обстоятельствах жизни. Его читают воины перед тем, как отправиться в бой. Считается, что он был написан в царствование иудейского царя Езекии (VIII в. до н. э.).

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га Небе́снаго водвори́тся.

Живы́й — «живущий».

Я́ко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его́ наде́ешися: ору́жием обы́дет тя и́стина Его́.

От се́ти ло́вчи — «от сети ловца».

Мяте́жна — «смущающего, мучающего».

Плещма́ — «плечами». В древнееврейском подлиннике — «перьями крыльев».

Осени́т — «даст тень» (сень — «тень»).

Под криле́ — «под крыльями».

Обы́дет — «окружит».

Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго.

Сря́щ — «нападение, припадок, случай, несчастье, зараза».

Бе́са полу́деннаго. У святителя Афанасия Великого встречается толкование: «Бесом полуденным называет духа лености».

В древнееврейском тексте в этой строке перечисляются различные синонимы слов «болезнь», «мор», «разрушение».

Паде́т от страны́ твоея́ ты́сяща, и тма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши, и воздая́ние гре́шников у́зриши.

От страны́ — «со стороны».

Тма — «десять тысяч».

Одесну́ю — «справа».

Оба́че — «но, только».

Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое́ — «Всевышнего избрал ты прибежищем твоим».

Не прии́дет к тебе́ зло и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко А́нгелом Свои́м запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твои́х. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою́, на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я.

Да не когда́ — «да никогда не…».

А́спид — так называли одну из разновидностей ядовитых змей.

Васили́ск — также ядовитая змея. Это славянское название имеет греческое происхождение. В греческом языке оно однокоренное со словом «царь» — βᾰσῐλεύς. В русском языке также есть названия змей похожей этимологии, например, — королевская кобра. Возможно, под василиском подразумевается именно она.

Именно эти строки цитировал диавол Христу во время искушения в пустыне, предлагая сброситься вниз (Мф. 4 гл.), на что Христос указал: Написано также: не искушай Господа Бога твоего. Не следует думать, что если Господь обещал верующим Свою защиту даже от ядовитых змей, нужно идти и пробовать наступить на них ради простого любопытства или чтобы продемонстрировать кому-то «фокус». Это будет оскорблением Бога и тем, что мы называем «искушение Всевышнего».

Я́ко на Мя упова́ и изба́влю и́, покры́ю и́, я́ко позна́ и́мя Мое́.

И́ — «его». Отличить местоимение, состоящее всего из одной буквы, от союза и легко: над местоимением всегда будет стоять ударение.

Далее следуют молитвы, текст которых не требует пояснений или объяснялся в нашем словарике раньше.


источники:

http://foma.ru/chas-shestoj.html

http://pravlife.org/ru/content/slovar-bogosluzheniya-tretiy-i-shestoy-chasy

Та­же мо­лит­ва свя­та­го Ве­ли­ка­го Василия:

Мо­лит­ва свя­то­го Ва­си­лия Великого

Бо­же и Гос­по­ди сил и всея тва­ри Со­де­те­лю, Иже за ми­ло­сер­дие без­при­клад­ныя ми­ло­сти Тво­ея Еди­но­род­на­го Сы­на Тво­е­го, Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста, низ­по­сла­вый на спа­се­ние ро­да на­ше­го, и чест­ным Его Кре­стом ру­ко­пи­са­ние грех на­ших рас­тер­за­вый, и по­бе­ди­вый тем на­ча­ла и вла­сти тьмы. Сам, Вла­ды­ко Че­ло­ве­ко­люб­че, при­и­ми и нас, греш­ных, бла­го­дар­ствен­ныя сия и мо­леб­ныя мо­лит­вы и из­ба­ви нас от вся­ка­го все­гу­би­тель­на­го и мрач­на­го пре­гре­ше­ния и всех озло­би­ти нас ищу­щих ви­ди­мых и неви­ди­мых враг. При­гвоз­ди стра­ху Тво­е­му пло­ти на­ша и не укло­ни сер­дец на­ших в сло­ве­са или по­мыш­ле­ния лу­кав­ствия, но лю­бо­вию Тво­ею уяз­ви ду­ши на­ша, да, к Те­бе все­гда взи­ра­ю­ще и еже от Те­бе све­том на­став­ля­е­ми, Те­бе, непри­ступ­на­го и прис­но­сущ­на­го зря­ще Све­та, непре­стан­ное Те­бе ис­по­ве­да­ние и бла­го­да­ре­ние воз­сы­ла­ем, Без­на­чаль­но­му От­цу со Еди­но­род­ным Тво­им Сы­ном и Все­свя­тым, и Бла­гим, и Жи­во­тво­ря­щим Тво­им Ду­хом ныне, и прис­но, и во ве­ки ве­ков, аминь.Бо­же и Гос­по­ди Сил и все­го тво­ре­ния Со­зда­тель, по ми­ло­сер­дию бес­при­мер­ной ми­ло­сти Тво­ей Еди­но­род­но­го Сы­на Тво­е­го, Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста нис­по­слав­ший для спа­се­ния ро­да на­ше­го и свя­щен­ным Его Кре­стом ру­ко­пи­са­ние гре­хов на­ших разо­рвав­ший и им же вос­тор­же­ство­вав­ший над на­чаль­ства­ми и вла­сти­те­ля­ми тьмы! Сам, че­ло­ве­ко­лю­би­вый Вла­ды­ка, при­ми эти бла­го­дар­ствен­ные и мо­леб­ные про­ше­ния и от нас греш­ных, и из­бавь нас от вся­ко­го ги­бель­но­го и мрач­но­го со­гре­ше­ния и от всех стре­мя­щих­ся при­чи­нить нам зло ви­ди­мых и неви­ди­мых вра­гов. При­гвоз­ди стра­хом пред То­бою плоть на­шу и не дай укло­нить­ся серд­цам на­шим к сло­вам или по­мыс­лам по­роч­ным, но лю­бо­вью к Те­бе уяз­ви ду­ши на­ши, что­бы мы, к Те­бе все­гда взи­рая и ис­хо­дя­щим от Те­бя све­том на­прав­ля­е­мые, со­зер­цая Те­бя, непри­ступ­ный и веч­ный Свет, непре­стан­ное сла­во­сло­вие и бла­го­да­ре­ние Те­бе вос­сы­ла­ли, без­на­чаль­но­му От­цу с Еди­но­род­ным Тво­им Сы­ном и все­свя­тым, и бла­гим, и жи­во­тво­ря­щим Тво­им Ду­хом ныне, и все­гда, и во ве­ки ве­ков. Аминь.
И аще убо Бог Гос­подь: пе­то есть, изоб­ра­зи­тель­ная гла­го­лем зде. Аще же Ал­ли­лу­иа, гла­го­ли я по де­вя­том ча­се, а де­вя­тый час по ше­стом на­чи­на­ет­ся си­це: При­и­ди­те, по­кло­ним­ся: три­жды. И псал­мы, и прочая.

Ве­до­мо бу­ди, яко во свя­тей го­ре Афон­ской, и в про­чих мо­на­сты­рех, в ча­сех гла­го­лют все­гда вме­сто конда­ка пред­пи­сан­ныя тро­па­ри на ря­ду, си­речь: Бла­го­сло­вен еси, Хри­сте Бо­же наш: и про­чая.

А кондак гла­го­лют ток­мо на изоб­ра­зи­тель­ных, кро­ме Вла­дыч­них празд­ни­ков и свя­тых, егда пет по­ли­е­лей и ве­ли­кое сла­во­сло­вие: то­гда бо гла­го­лет­ся вез­де кондак.

Ес­ли пе­ли “Бог Гос­подь” , на­чи­на­ем Бо­же­ствен­ную Ли­тур­гию или чи­та­ем Изоб­ра­зи­тель­ные; ес­ли же пе­ли “Ал­ли­лу­ия” , на­чи­на­ем де­вя­тый час так: При­ди­те по­кло­ним­ся: (3), и псал­мы, и про­чее по­сле­до­ва­ние часа.